Demokratische Schule X (DSX, http://www.demokratische-schule-x.de) vychází z konceptu americké školy Sudbury Valley School (SVS, http://www.sudval.org).
Koncept školy – DSX Berlin
O konceptu SVS toho najdeme na internetu mnoho, stejně tak celý koncept DSX je na delší počteníčko (http://www.demokratische-schule-x.de/schule/konzeption/). My si tu uděláme takový kompaktní přehled, který zpracoval Martin Wilke – jeden ze zakladatelů DSX a překladatel mnoha knih o SVS z angličtiny do němčiny. Podívejme se tedy, co je důležité podle Martina (překlad do češtiny mám na svědomí já, je lehce těžkopádný, I know :)).
Učení:
• Učení je aktivita toho, kdo se učí, ‚učení se‘ není to stejné jako vyučování.
• Učení je nejefektivnější, nejtrvalejšího charakteru a nejhlouběji založené, pokud vychází od toho, kdo se učí.
• Popoháněny vrozenou zvědavostí podstupují děti obrovskou námahu (aktivitu, úsilí), aby světu kolem porozuměly a zvládly ho.
Svoboda učení:
• Škola upřímně důvěřuje dětem, že dokáží činit rozhodnutí o svých životech a učení se.
• Žák každého věku rozhoduje, co bude dělat, kdy, jak a kde to bude dělat.
• Každý rozhoduje sám za sebe, jak stráví svůj čas.
• Všechny aktivity žáka jsou iniciovány jím samotným, zejména vyučování.
• Neexistuje žádný úkol, kterým by se studenti měli zabývat.
• Rovnocennost všech témat a zájmů, žádná priorita typickým školním předmětům.
• Žádný učební plán.Źáci – a nejen oni – jsou naprosto zodpovědní za své vzdělání.
• Pracovníci pomáhají, pokud jsou požádáni, jinak jsou stranou.
• Žáci jsou ponecháni v klidu – bez výjimky.
• Žádné hodnocení ani srovnávání žáků navzájem či s jakýmkoli jiným standardem.
Míchání věkových kategorií:
• Úplné promíchání studentů od 4 do 19 let.
Škola pro postindustriální společnost:
• Tradiční školy jsou produktem industriální doby. Připravují roboty způsobilé pracovat ve fabrikách. Tyto práce stále více přebírají stroje.
• Dnes je žádána kreativita, flexibilita, schopnost řešení problémů a aktivní účast.
• Sudbury školy připravují žáky na život v postindustriální společnosti.
Demokracie:
• Škola je vedena demokraticky skrze každotýdenní školní zasedání.
• Školní zasedání rozhoduje všechny podstatné záležitosti, ustanovuje školní pravidla, rozhoduje, na co budou vydány peníze, přijímá pracovníky, řeší správní výdaje, sestavuje komise.
• Každoroční odhlasování, zda pracovník může ve škole dále pracovat.
• Školní zasedání je vázáno pouze těmi směrnicemi, které členové zasedání stanoví.
• Každý žák a každý pracovník mají rovnocenný hlas.
• Rozhodnutí bude podřízeno většině přítomných.
Systém práva:
• Moc práva: Existuje mnoho pravidel, protože neexistuje žádná všezahrnující autorita.
• S dětmi je zacházeno s respektem a neustanovuje se žádná svévolná autorita.
• Děti jsou plně zodpovědny za své činy.
• Justiční výbor se skládá z náhodně vybraných žáků různého věku a jednoho pracovníka.
• Justiční výbor prošetřuje stížnosti ohledně porušení školních pravidel a může rozhodovat o následcích.
• Práva obžalovaného jsou zajištěna v plném rozsahu.
• Odvolání ke školnímu zasedání je možné.
Comments RSS Feed